by

2 Principii SEO pe care orice blogger trebuie sa le aplice (Guest Post Tudi)

Primul guest post de pe Blog18 îl are în prim-plan pe Tudi, un blogger ce lucrează în următoarele domenii de aproximativ 5 ani de zile: SEO, Online Marketing şi mai nou, Web Design. Un articol esenţial pentru toţi bloggerii la început, pentru toţi bloggerii tineri.

Discutam in weekend cu un blogger de nisa, un marketer extrem de profesionist si foarte conectat in online-ul nostru despre SEO si imi spunea ca el nu isi optimizeaza deloc blog-ul, pentru ca nu are nevoie. Traficul sau vine oricum din refereri, din linkuri directe, de pe la prieteni si colegi de breasla care il citesc zilnic si ca oricum lui nu ii trebuie trafic pentru ca nu monetizeaza blogul. I-am dat dreptate intr-un fel si consider ca un blog puternic nu are nevoie de promovare agresiva, de vreo campanie de link building sau de targetarea excesiva a unor keyworduri cu potential mare.

Pe de alta parte insa, nu vad de ce nu si-ar face o minima optimizare on-page absolut orice site si blog din Romania, oricat de necunoscut, oricat de nepasator fata de trafic sau oricat de atehnic. De exemplu, daca eu am scris un articol (cred eu) constructiv si relevant despre PageRank, de ce sa nu vreau sa rankez mai sus pentru keywordul respectiv? De ce daca tu ai un articol pertinent despre “telefoane mobile bune” nu ai vrea sa rankezi mai sus decat un e-shop care spameaza SERP-urile cu toate keywordurile legate de mobile care ii pica pe mana? Pentru un user nu ar fi mai util sa citeasca articolul tau decat sa ajunga pe landing page-ul spammer-ului?

E o chestie de logica si pana la urma nu facem altceva decat sa ajutam motoarele sa aranjeze rezultatele relevante. Iar in momentul in care tu NU iti optimizezi site-ul, pentru ca nu iti pasa, desi ai continut care ar merita sa fie adus in vazul lumii, dai ocazia unui spammer nenorocit sa fure primele pozitii, pentru ca nu are o competitie reala. De aceea m-am gandit, cu ajutorul lui Dany, caruia ii multumesc pentru invitatia de a scrie un guest post, sa explic 2 principii de baza al optimizarii, principii care tin mai degraba de bun simt decat de o optimizare agresiva.

1. Optimizarea Titlurilor

Title tag-ul e unul dintre cele mai importante elemente de optimizare on-page si de multe ori modul in care va formatati titlul va fi crucial pentru pozitia pe care veti fi plasat de motoare.

Ele trebuie sa fie unice pe fiecare pagina – testand am observat ca nu conteaza daca titlurile seamana (de exemplu pe o pagina sa ai titlul “Masini de cusut gri” si pe alta “Masini de cusut negre”), atat doar sa nu fie identice. Puteti verifica in Google webmaster tools daca aveti titluri duplicate si va sfatuiesc sa incercati sa le modificati pe cele care apar cu probleme.

Ideal ar fi ca fiecare titlu sa contina si keywordul targetat de articol, insa cred ca ar trebui sa formulati titlurile in primul rand pentru cititori, apoi pentru motoare. Deci nu fortati cuvintele cheie in titlu :) Nu faceti keyword spam in titlu, macar daca va pasa de reputatia voastra si de ce va zice lumea cand le va vedea.
Iar ca sa aveti un control mai bun asupra modului in care va formatati titlurile, va recomand sa folositi All in One SEO Pack sau un plugin similar. Ca regula de baza, motoarelor de cautare le plac titlurile cu forma de headline, eventual in care keywordul apare cat mai la stanga sirului de caractere. De exemplu: “The best Keyword to something something something” ar fi un titlu bun pentru ca aveti o structura de headline si aveti Keyword-ul destul de aproape de limita stanga.

Eventual, puteti pune la sfarsitul titlului si numele blogului sau site-ului, pentru a atrage mai multe clickuri in rezultate si pentru a face putin SERP branding. Daca aveti un blog cat de cat cunoscut, e normal ca un user sa dea click mai repede pe un rezultat de genul “The best Keyword to something something | Danyblog.com” decat fara brand anexat.

2. Evitarea continutului dublu

A doua problema e de fapt una din marile neajunsuri ale WordPress-ului si anume faptul ca isi creeaza automat mult continut duplicat. Practic apare acelasi text pe pagina principala, in categorii, in pagina cu articolul, in tag-uri, in arhiva, eventual si in rezultatele unor cautari cu un search pe site. Va dati seama cate instante poate avea un simplu articol si ce probleme poate cauza aparitia a 6 “clone” pe site: Google nu va reusi sa determine care din cele 6 articole e mai relevant, va indexa pagini care vor fi extrem de diluate ca relevanta pe care s-ar putea sa aiba probleme in a le ranka (de exemplu paginile categoriilor) si in ultimul si cel mai grav caz, va puteti alege cu o penalizare in rankuri. Ce-i drept, Google e foarte vag cand vorbeste de continut dublu si nu se pomeneste de vreo penalizare, dar am observat si eu si au observat si altii o scadere masiva in rankuri pe site-uri “clonate” deci undeva, daca o limita e atinsa, daca e ridicat un dupe content flag si daca e enervata bestia care e Google, o penalizare e foarte probabila.

Primul lucru pe care vreti sa il faceti e sa opriti de la indexare tot ce nu e homepage, pagina sau single post. Cu un mic cod inserat in header-ul site-ului (la un blog trebuie sa deschideti header.php) puteti sa rezolvati toate problemele astea:

<?php if(is_home() || is_single() || is_page()){
echo “<meta name=”robots” content=”index,follow”>”;
} else {
echo “<meta name=”robots” content=”noindex,follow”>”;
}?>

Practic codul de mai sus verifica daca URL-ul duce la un articol, la homepage sau un page simplu si in functie de rezultat (true sau false) returneaza unul dintre cele doua stringuri (daca e true se permite indexarea paginii prin meta robots, daca e false se blocheaza pagina respectiva). Cineva ma intreba acum cateva zile daca nu am gresit ceva in sectiunea despre meta robots a ghidului meu de WordPress SEO si daca nu am uitat functia is_tag() din ecuatie. Eh pe langa ca tag-urile fac la randul lor duplicate content, sunt mult prea tentante pentru a nu face tag-spam cu ele. Ziceti-mi 3 bloggeri care au tag-uri indexabile si nu incearca sa abuzeze de ele :) Remember: tag-urile au fost inventate pentru useri, nu pentru motoare.

Cam atat, ca ajungeti sa ma urati daca mai scriu mult in limbajul asta de robot de bucatarie. Cu scuzele de rigoare ca nu mi-am diacriticat post-ul, desi sunt pe un blog care se foloseste de intregul nostru alfabet, in mandria lui, va urez adieu, succeşi si cat mai putin tag-spam in vietile voastre.

Lasă un comentariu

Comment

  1. Foarte bune sfaturile. Mai asteptam Tudi articole precum acestea si ghiduri SEO :)