by

Interviu cu Justin Kadima (Republika Interactive)

Justin Kadima, pentru cei ce nu ştiu, este General Manager la Republika Interactive, activează pe internet de foarte mult timp şi scrie pe justin.ro, respectiv, pe twitter, la @JustinKadima. Mai multe despre el puteţi afla chiar din acest interviu.

1. Salut, Justin! Multumesc pentru ca ai acceptat invitatia! Pentru inceput, spune-ne cate ceva despre tine si despre activitatea ta in mediul online.
Justin Kadima

Ma numesc Justin Kadima, am 32 ani si am intrat in online in 2001 initial prin freelancing, iar la cateva luni m-am alaturat unei companii foarte mici, la acel moment, numita Kondiment. Eram practic o mana de oameni intr-un apartament de bloc intr-o perioada in care sa lucrezi intr-un startup de online in Romania era destul de SF.

Kondiment a fost printre primele companii care a oferit in piata locala o aplicatie de tip CMS si a reusit sa isi realizeze un business sustenabil in jurul acestuia, aducandu-si in acelasi timp contributia la educarea pietei si pentru mine personal a fost o experienta formatoare.

Am lucrat acolo 6-7 ani si am trecut prin toate etapele: implementator, dezvoltator, team lider la dezvoltare, CTO pe grup. Practic am evoluat si eu alaturi de companie.

Ulterior am condus, fiind si actionar minoritar, o companie numita eKontent Lab care era un laborator de research in cadrul grupului Kondiment focusat pe tehnologii de ultima ora. Acolo am pus bazele a trei produse eKontent – un nou CMS, eKommunity – o platforma de social networking si eKSellerator – o platforma de ecommerce. Odata cu achizitia de catre F5 a eKSellerator mi-am facut exitul din eKontent Lab, punand bazele Republika Interactive.

2. In 2008 ai fondat Republika Interactive. Ce te-a determinat sa faci asta si care au fost obiectivele principale?

Motivul principal a fost, trebuie sa recunosc, unul ce tine de evolutia personala. Dupa cum spuneam am trecut metodic prin mai toate etapele intr-o companie. Ca urmare era firesc sa fac pasul urmator si anume sa incerc sa pun pe picioare o firma proprie, in speta Republika Interactive – agentie de online bussiness development, cu alte cuvinte o agentie care ajuta clientul sa isi dezvolte un (sau si un) bussiness pe online, punandu-i la dispozitie toate serviciile (consultanta, developement, design, implementare, marketing, management) si knowhow-ul necesar. Specializarea noastra sunt mediile sociale. Obiectivul nostru principal este sa ne facem treaba cat mai bine :)

3. Anul acesta ati intrat si pe partea de publishing online. In mai ati preluat pachetul majoritar din DivercityCafe, apoi a urmat FilmeTari si Rimel. Care sunt planurile voastre cu aceste proiecte?

Planul este sa cream o retea de proiecte de publishing online cu o componenta sociala puternica (deci bloguri si retele sociale) care sa targeteze consumatorul (vertical consumer markets). Este evident ca asta este viitorul si nu e nevoie sa spun eu asta. Este nevoie doar sa ne uitam putin pe afara (de exemplu la AOL, unde tot efortul lor de publishing online se face pe proiecte care au format de blog, nu de portal si exemplele pot continua…)

Pe de alta parte, sunt destul de des intrebat de un lucru: ce treaba are businessul de publishing cu cel de agentie interactiva? Evident pot fi privite ca doua businessuri diferite, dar daca e sa privim in perspectiva, ele de fapt nu sunt chiar asa de diferite. Obiectivul nostru este sa le integram oricum.

Si asta pentru ca intr-o perioada in care advertising-ul online (care la noi de fapt inseamna banner display) este la pamant, si aici ma refer la grade de acoperire lunare in medie de sub 10-15%, deci practic necastigandu-se niciun ban din 80-90% dintre afisarile generate de publisher. Acesta din urma nu are decat o sansa pentru supravietuire si anume proiectele speciale. Problema e ca in general nu prea are cine sa vanda proiectele acestea speciale, iar singura solutie este (si va fi) mobilizarea publisherului care singur (prin crearea unei echipe de vanzare proprii) sau alaturi de regia partenera se implica in propunerea acestor proiecte speciale direct catre advertiser (media planner sau client direct).

Cu alte cuvinte publisherul destept si cu resurse incepe/va incepe sa gandeasca campanii, sa le propuna, sa le vanda, sa faca creatia, sa le implementeze (ca doar detin proprietatea) si sa faca managementul campaniei si al rezultatelor (pentru ca ei au propus si realizat campania). Publisherul practic devine o mini agentie interactiva.

Nu mai sunt deci business-uri chiar atat de diferite, nu? Noi incercam sa aliniem planurile noastre cu aceasta viziune.

4. Cum ti se pare concurenta pe nisele in care activati (pe partea de publishing)?

Nu cred in concurenta. Dupa cum spuneam proiectele noastre se adreseaza consumatorului larg, tineri (varsta < 28 ani). Daca este sa ne gandim ca in Romania sunt 7-8 milioane de utilizatori de internet: cati dintre ei crezi ca sunt in targetul nostru? Destul de multi, as zice :) Hai sa ne uitam la valorile de trafic ale noastre si ale concurentilor... mai e mult pana departe, nu? :) Asta e motivul pentru care concurenta este ultima noastra problema. Nu cred in nise ocupate. Mai mult, chestia asta cu nisa care e ocupata este una dintre cele mai mari tampenii perpetuate de publisherii mai vechi, care chipurile ocupa acea nisa (singura exceptie care imi vine in minte este cea a job boardurilor, dar asta se datoreaza unei particularitati a nisei respective; practic, vorbim mai degraba de servicii decat de publishing in cazul ejobs si bestjobs, iar in cazul serviciilor ecuatia este putin altfel). De ce spun ca nu cred in nise ocupate? Nobody owns the users! Daca tu esti un site pe care luna asta intra 1 milion de utilizatori asta nu inseamna ca oamenii aia o sa intre si luna viitoare. Ca sa intre trebuie ca tu, publisher, sa te agiti (content, calitate, interactivitate, e.t.c) ca sa ii aduci acelui utilizator ceva valoare astfel incat sa il faci sa vina luna de luna. Daca nu te mai agiti sau se agita altul mai bine ca tine, utilizatorii se duc acolo. Ca publisher esti sclavul utilizatorilor tai si nu invers! Asta este ceea ce uita cei ocupati cu proslavirea propriei pozitii intr-un clasament de trafic. Ca dovada, uite ce cresteri de trafic fantastice au realitatea.net si stirileprotv.ro! I-a interesat nisa de stiri (care chipurile era ocupata), au adunat o echipa buna, au investit, s-au agitat si uite unde au ajuns.... Deci practic, ca publisher, ai traficul pe care il meriti, iar daca vrei mai mult, intotdeauna se poate, dar va trebui sa muncesti mai mult sau sa ai bani mai multi de investit, ideal ambele :)) Asta este motivul pentru care eu personal nu cred in clasamentele bazate pe trafic. Mai degraba as prefera clasamentele bazate pe venituri trimestriale sau anuale, sau clasamente date de puterea de brand si asta pentru ca sunt numeroase exemplele in care un site cu trafic mai mic, dar cu brand awareness mai mare, castiga mai mult decat unul doar cu trafic mai mare. 5. Ce parere ai despre blogurile nisate din Romania?

Evident, o parere foarte buna. Si in viata de zi cu zi, specialistul este cel care aduce valoare, nu generalistul (care face de toate si nimic bine). Si la bloguri se aplica aceleasi principii.

6. Ce nise va mai atrag, vi se par interesante?

Toate nisele sunt interesante. Pe noi ne intereseaza primordial targetul de varsta si echipa din spatele proiectului.

7. Cum (ai vrea sa) vezi Republika Interactive peste 5 ani?

Prefer sa nu gandesc asa departe. 5 ani in online este prea mult si multe lucruri se pot intampla. In general folosesc o proiectie de 12 luni si pot sa iti spun ca de la an la an imi doresc sa crestem.

8. Cat de mult va afecteaza criza? Veti iesi pe profit in acest an?

Criza afecteaza pe oricine, nici noi nu facem exceptie. Evident daca anul 2009 nu era unul de criza, acum stateam mult mai bine decat o facem in prezent. Pe de alta parte nici nu pot spune ca avem de ce sa ne plangem :)

Avem doar 1 an de existenta si deja am crescut frumos, de la 5 persoane la inceput la 25 de persoane acum (13 la agentie si 12 pe publishing), am inceput sa intram in piata ca agentie, am adus valoare clientilor cu care am lucrat si am inceput sa construim un brand pentru Republika.

Despre profit pe partea de agentie este prea devreme de dat o cifra acum, urmatoarele luni pana la sfarsitul anului sunt poate cele mai importante din an, atat pentru noi, cat probabil si pentru toata lumea.

Pe partea de publishing am luat in calcul de la inceput un minim de 6 luni investitie. Deci practic de la inceputul anului viitor o sa ne impunem targeturi de venituri. Cu toate astea am creat o echipa de vanzari de 3 persoane care va folosi acest ragaz pentru a intra in piata. Daca o sa facem ceva si anul acesta (si sper ca asa va fi) va fi ceva extra :)

9. Am vazut ca scrii din cand in cand si pe blog. Ce parere ai despre blogsofera romaneasca? Ce ai schimba la ea? Cum o vezi in viitor?

Mai scriu si pe blog (foarte rar, dar lucrul asta se va schimba in curand), insa cu toate acestea nu ma consider un blogger. Despre blogosfera romaneasca consider ca nu este una unitara, ca urmare insusi numele nu mi se pare potrivit. Despre aceea parte a blogosferei care este promovata si cunoscuta, nu am o parere foarte buna, dar parerea mea, sa zicem, conteaza mai putin. Mai important este ca din pacate o parere poate mai proasta au regiile, agentiile si advertiserii. Nu stiu cati realizeaza aceasta problema si cat de grava este.

Doar un exemplu dintr-o serie: intr-o discutie cu un prieten de la o regie mi s-a dat sfatul sa nu comunic in piata proiectele noastre cum ca ar fi bloguri si sa le zic site-uri, pentru ca „blogurile au o rezonanta proasta la clienti”, sfat pe care evident nu-l voi urma :) Cu toate astea am apreciat inside-ul pentru ca intr-un fel imi certifica ceea ce observasem si eu.

Poate si asta e unul dintre motivele pentru care vorbim de suma „impresionanta” de 100.000 de euro venituri din publicitate pe toate blogurile anul trecut.

Ce as schimba? As promova mult mai mult proiectele ce dau o imagine mai pozitiva si mai de calitate intregului fenomen. De asemenea, i-as sfatui pe cei care se apuca acum de blogging sa nu-l mai copieze pe Zoso, ci mai degraba pe Vali Petcu si ce face el pe Capslock sau Webara. Le-as recomanda sa-l ia drept exemplu pe eCostin si al sau refresh.ro si nu in ultimul rand, le-as aduce aminte ca bookblog.ro al lui Andrei Rosca este unul dintre blogurile cu cele mai mari venituri, cu toate ca are un trafic de pana in 2000 de vizite pe zi.

10. Ai participat in iulie la Marketing 24/7. Ce parere ai despre evenimentele axate pe mediul online?

Pozitia mea este oarecum duala, participant dar si organizator (impreuna cu IDG organizam anul un eveniment numit DevWorld dedicat dezvoltatorilor si designerilor), ca urmare evident cred ca aceste evenimente sunt benefice pentru comunitate, atat timp cat nu pierdem din vedere insa si restul industriei. Cred ca e din ce in ce mai necesar sa se realizeze evenimente in care audienta sa fie formata din clienti, din advertiseri, din agentii. Din pacate astfel de evenimente sunt inca rare.

11. Ce oameni din online-ul romanesc apreciezi si cu care ai dori sa lucrezi?

Eu am un principiu: apreciez si respect pe toata lumea pana la proba contrarie. Ca urmare lista este foarte lunga, dar voi nominaliza doar pe cativa de dragul discutiei :)

Dintre major players: Dragos Stanca-F5, Calin Fusu-Neogen, Lucian Despoiu-Kondiment, Orlando Nicoara-MPI.

Dintre bloggeri: Costin Cocioaba (refresh.ro), Andrei Rosca (bookblog.ro), Florin Grozea (eok.ro), Bobby Voicu (as himself).

Dintre agentii: Kinecto, MBDragan, TreeWorks, X3Studios

Cu cine am dori sa lucram? Avand in vedere ca businessul nostru de servicii se bazeaza in parte pe parteneriate, in principiu am dori sa lucram cu toata lumea, insa nu cred ca am avea timp :))

12. Un proiect din Romania care iti place in mod deosebit?

Metropotam.ro in versiunea interbelica.

15. Multumesc din nou pentru interviu! Mult succes in continuare!

Multumesc si eu!

Lasă un comentariu

Comment

  1. Bun interviul, nu auzisem foarte multe despre Justin Kadima pana acum. Nu stiam nici ca FilmeTari.com a fost cumparat de Republika Interactive.

  2. offtopic: când ai anunţat aseară interviul pe twitter, am fost tentat să te întreb dacă cel intervievat o să fie Vlad Gidea :)))

  3. Interesant interviul, desi eu personal stiam cam majoritatea informatiilor, dar util pentru cei care nu erau foarte informati :)