by

Mituri din Silicon Valley, spulberate în bestseller-ul „Chaos Monkeys” (2016)

the-social-network

M-am întrebat mereu dacă în Silicon Valley există probleme precum lipsa de comunicare dintre oamenii de marketing / vânzări și cei de tech, dacă cei ce se pricep să vorbească au parte de favoruri profesionale chiar dacă nu livrează sau dacă lansări de produse sunt amânate chiar și cu 1-2 ani, deși MVP-ul a fost varză.

Chaos Monkeys” mi-a răspuns întrebărilor de genul și mi-a oferit o imagine mai clară asupra culturii unor organizații precum Facebook și Twitter, distrugând majoritatea miturilor create de presă sau de filme precum „The Social Network”.

chaos-monkeys

Antonio García Martínez, autorul cărții, este cofondatorul (alăturui de alți doi) unui startup numit AdGrok, ce a fost vândut către Twitter. Partea interesantă este că Antonio nu a vrut să fie inclus în pachetul de achiziție către Twitter (alături de ceilalți doi cofondatori), ci a decis să se angajeze la Facebook (pre-IPO).

Autorul vorbește despre cum startupul său a fost sortit eșecului încă de la început, deoarece au fost dați în judecată de fostul lui angajator. Antonio nu a fost sincer nici cu cei doi cofondatori, nici cu investitorii asupra costurilor astronomice ale procesului, deoarece nimeni nu ar continua (sau investi) alături de el având în vedere că era imposibil ca startup-ul să realizeze profit.

Reușește totuși să primească o investiție, să ajungă la un consens cu fostul angajator asupra procesului, iar apoi pornește în discuții cu Twitter și Facebook în paralel despre vânzarea startup-ului. Povestea continuă cu experiența lui din cadrul Facebook și spulberă o parte din miturile legate de cultura companiei.

Notițe

People go into startups thinking that the technical problems are the challenges. In practice the technical stuff is easy, unless you’re incompetent or really on the hairy edge of human knowledge. No, every real problem in startups is a people problem, and as such they’re the hardest to solve. Startups are experiments in group psychology. As Geoff Ralston, a YC partner, told us: people don’t really change, they just become better actors.”

Whenever you face some stressful, time-consuming, and risky challenge, firewall the rest of the company away from the mess. They’ll likely add no value, and the attendant uncertainty will corrode their productivity when you likely need it most. No matter what happens in the outside world – lawsuit, money issues, the fucking zombie apocalypse – do not let it infect the company’s sheadspace and become the top item in the internal narrative.

In my limited experience, there are two traits that dinstinguish successful startup founders at whatever level of the game. First, the ability to monomaniacally and obsessively focus on one thing and one thing only, at the expense of everything else in life. Second, the ability to take and endure endless amount of shit.

Walking into any meeting, you should know every goddam thing there is to know about the other person; if you don’t you’re failing. Knowledge is power. That means a combined Facebook-Twitter-LinkedIN stalk at least.

In general, be it at startups or aggresive companies like Facebook, there should be a cultural bias for launching. The perfect is very often the enemy of the good, and as the Facebook poster screamed from every wall: DONE IS BETTER THAN PERFECT. Very few companies have died to launching early; at worst, you’ll have a onetime product embarrasement. Howevever, countless companies have died by losing the nerve to ship, and freezing into a coma of second-guessing, hesitation, and internal decision. As in life, so in business: mantain a bias for action over inaction.

Mark Zuckerberg walks on stage in front of all his employees on the day of Facebook’s IPO: „So in a few minutes I’m going to ring this bell and we’re all going to get back to work.”

Lasă un comentariu

Comment