by

Reflecții după o lună de lucrat în vânzări

boiler-roomAșa cum am menționat într-un articol recent, m-am întors în țară pentru a-mi începe o carieră în vânzări. Anterior, am lucrat 3 ani în marketing online (job pe timpul facultății), deși m-am jucat cu SEO, Analytics și Content Marketing încă din perioada liceului, după cum cei mai vechi dintre voi știți.

Filtram cu ideea de a lucra în vânzări de prin 2015, însă primii pași i-am făcut pe la jumătatea lui 2016, când am abordat persoane cu experiență în domeniu pentru a cere feedback asupra a ce presupune o carieră în acest domeniu. Short story long, a trecut o lună de când am făcut schimbarea, devenind agent de vânzări în domeniul securității e-mail (B2B).

E mult prea devreme să trag concluzii sau să realizez dacă am învățat ceva, astfel încât vreau doar să-mi expun niște gânduri pe care să le recitesc peste câteva luni și să observ dacă voi mai fi de acord cu ele sau nu.

Rolul tău ca vânzător este unul de consultant

Ideea aceasta mi-a plăcut cel mai mult din cadrul trainingului. Mă face să realizez că este extrem de important să cunosc produsul și cum se compară cu competiția, să ascult de nevoile clientului și să fac o recomandare pe baza acestora. Deși fiecare are stilul său de a vinde, am înțeles nu e bine să fii foarte agresiv și să-ți schimbi mindset-ul din vânzător în consultant (ajuți clientul, nu îi bagi pe gât o soluție).

Nu te opri din a-ți analiza abilitățile

La început înveți prin a te uita cum fac alții sau prin a cere altora feedback pe baza a ce faci tu (fie într-un cadru ficțional, gen „role play”, fie prin call-uri și lead-uri reale). Ce cred că e important pe termen lung e să nu te oprești din a face asta (măcar în primii ani de carieră).

Cumva ajungi să îți creezi propriul stil de a vinde, dar dacă nu ești deschis în a-ți rafina abilitățile și a-ți depăși defectele, va fi greu să ajungi la cel mai înalt nivel.

Tocmai de asta plănuiesc să continui să fac role plays câteva luni (teoretic ele se fac doar în cadrul training-ului, câteva săptămâni) și să mă înregistrez din când în când pentru a vedea dacă îmi îmbunătățesc modul în care vorbesc.

Cel mai important e mindset-ul – „Never give up”

Ziceam că deja știam asta, dar până ce nu treci prin câteva refuzuri, e greu să-ți imaginezi stările pe care le trăiești. Important e să înțelegi că e normal să nu poți converti un lead într-un client (dimpotrivă) și că nu e nimic personal (în cazul în care ți se închide telefonul în nas într-un cold call).

Astfel, o iei lead cu lead, zi cu zi, săptămână cu săptămână: unii se semnează singuri (vorba unei colege), pe alții nu îi semnezi nici după câteva ore bune de comunicare; unii sunt amabili, alții te tratează ca la tarabă (been there, done that).

Trebuie să-ți păstrezi energia ridicată și să înțelegi că viața merge însă înainte.

Lasă un comentariu

Comment