by

Varianta 9 la teza cu limba şi literatura română a fost greşită

Astăzi elevii claselor a VII-a şi a VIII-a (printre care mă număr şi eu) au susţinut teza la limba şi literatura română. Au fost propuse 10 variante, neştiute de elevi, iar astăzi la ora 10:00 a fost aleasă cea cu numărul 9. În două ore subiectele au fost arătate elevilor în sălile de clasă.

Totul e în regulă până aici, nu? Întâi să vedem ce text ni s-a prezentat la subiectul I (click pe imagine pentru mărire):

varianta9

Acolo unde am subliniat, în varianta corectă a textului ar trebui să fie Niţă Ghiţescu. Noi însă nu am fost avertizaţi de nimeni. Personal eu am stat mai mult de 10 ori să citesc textul în întregime, poate am citit greşit, dar totul a fost o simplă pierdere de timp. Mai mult, la cuvântul „prezidentul” apare o stea. Aceasta indică faptul că la sfârştiul textului ar trebui să se ofere sensul lui, cum a fost la „errare humanun est”, dar să considerăm asta ca un detaliu minuscul.

Sensul textului nu are nicio logică în varianta oferită copiilor, dar greşeala făcută influenţează toate celelalte subiecte. De ce? Pentru că elevul este derutat încă de la început şi nu mai înţelege nimic (vă spun din propria experienţă, dar şi din a persoanelor cu care am discutat pe marginea acestui subiect).

La subiectul 6 al tezei se cere: „Formulează ideea principală din fragmentul marcat cu chenar”. Fragmentul marcat în chenar este următorul:

„Domnule! Nu-ţi permit să fii rău-crescut!… mă-nţelegi? Am zis bine: a reuşit d. Niţă Ghiţescu!”

Toate bune şi frumoase, dar în barem, la acest subiect, iată ce se spune:

„Preşedintele comisiei precizează numele candidatului reuşit la examen.”

De fapt, „preşedintele comisiei” a precizat doar numele candidatului la începutul textului, mai exact în rândul 4 (vedeţi imaginea de mai sus), în timp ce în fragmentul marcat cu chenar el reia ideea şi nu permite încăpăţânarea lui Niţă.

La subiectul 7 se cere precizarea unei modalităţi indirecte/ procedeu indirect de caracterizare. Cum textul prezentat nu are nicio logică, elevii îşi dau seama cu greu ce trebuie să scrie. La subiectul 8 se cere explicarea unei exclamaţii. De asemenea, şi aici îşi spune cuvântul greşeala făcută de cel ce a creat subiectele. La punctul C se cere exprimarea unei opinii asupra semnificaţiei fragmentului citat. Situaţie identică cu ce am precizat anterior: elevii nu îşi pot forma o opinie atât timp cât nu au înţeles absolut nimic din ce au citit.

Iar acum, vă întreb pe voi: ştiţi la ce se referea textul? La faptul că Niţă a dat şpagă! Da, vă vine să credeţi? Noi suntem în clasa a 8-a şi despre asta trebuie să învăţăm. În primul rând un astfel de text nu are ce căuta într-o teză unică, iar în al doilea rând, de ce ar trebui să îşi dea seama nişte copii de 14-15 ani că de fapt Niţă nu i-a dat directorului o scrisoare, ci nişte bani?

Ştiţi care e scuza lui Mihai Stan, inspector şcolar? Că nu e vina lor! Ei au preluat textul dintr-o editură mai veche a unei cărţi (cu atât mai rău, deoarece trebuiau să verifice dacă totul este în regulă), iar greşeala nu strică, fiindcă elevii trebuie să îşi exprime opinia despre ce au înţeles, indiferent că varianta e corectă sau nu.

Toate astea se întâmplă într-un învăţământ în care se vor salarii mari. Nimeni nu îşi asumă responsabilitatea şi totul se trece cu vederea. Nimeni nu e sacţionat, ci chiar profesorii care au intervenit în timpul tezei să le atragă atenţia elevilor.

Apropo, dacă luaţi la întâmplare 10 elevi din clasa a VIII-a, ce au susţinut astăzi teza la limba şi literatura română, 9 dintre ei o să vă zică că nu au sesizat greşeala (deşi cred că îi numei pe degete pe cei care şi-au dat seama ce nu e în regulă), iar 8 o să vă zică că au fost influenţaţi în cea mai mare parte de ea, în rezolvarea celorlalte subiecte. De ce? Pentru că au pierdut timp citind şi reluând textul, aparând nu doar panica, ci şi nervii.

Cred că o să fac şi un material pe acest subiect.

Lasă un comentariu

Comment

46 Comments

  1. Într-adevăr. Am sesizat şi în timpul tezei că ceva nu e bine cu numele acelea. Te las acum să te linişteşti, eu unul nu-mi fac griji pt. că nu m-am legat prea mult de numele acelea.

  2. si totul s da peste kp din cauza eroriiiX((Xnu s mai intelege absolut nimic..

  3. doaamne…sunt din onesti..nimeni na venit in cls sa ne zica cae gresit..toti neam intrebat cei cu aia..dar nah…nam inteles nimik din textul ala..fie..cred ca toti am gresit ceva la aia…acuma sa vedem daca ne va sanctiona dur pt textul ala..doaamne..astia isi bat XXX de noi

  4. inspectoru ala habar nare vezi nici macar nu cunoste sinonimele vaisiamar de capu lor dupa ce ca a fost si amanata apoi au si gresit pa pis pe ei de retardat cacatzi

  5. au fost greseli….din cauza astorah noi am putea sa repetam tezele din nou…cand scrietzi cv…gaditi-va bine anainte

  6. deci nu ca asta chiar e bataie de joc eu nu am scris nimik la subiectul C deabia daka am putut sa fak toata teza cat despre punctul 6 7 si 8 mama am scris ceva asa
    DEci nush ce nota o sa iau

  7. 7 nu era neaaparat legat de text….ex 8 era:)…sper sa nu dam iar alta teza;):|…

  8. NOi ELEVI AM DEVENIT BATAIA D JOK A GUVERNULUI?? SE PARE K DA AM AJUNS BATAIA LOR DE JOK TOTUSHI ESTE CEVA INATMISIBILA DAR ASTA ESTE ASTA E ROMANIA IN KRE TRAIM

  9. deci adv :( nu intelegeai nik din textu ala

  10. Cum zicea si mircea badea „No rules, just Romania”, o civilizatie extraterestra..

  11. doamne fereste. auzi ca „cu ce schimba sensul textului?” pai esti cretin omule. auzi ce spui? sincer, nu-ti meriti postu de inspector. loosere. invatamantu roman chiar e de toata rusinea.

  12. Mamaaaa mea X( . NU INTELEG !

    A fOSt una dintre cele mai grele teze .

    super aiurea ma frate

    plus ca nu am inteles N I M I C din opera aia literara :-j

    Bataie de joc .

    ma intreb acum daca o sa ne scada ceva .

    MOR !! si innebunesc daca ne scade :)

    nu ar fi corect de lOK X(

  13. Haha,si eu ma citit textul de 4-5 ori si chiar am subliniat in timpul tezei numele acela.

    Si aia nu e singura greseala,deoarece,la un moment dat,Nita sau Ghita(mai stie cineva?) se plange ca A FOST ALES,ca trebuie de fapt sa castige celalalt gog.

    Dupa ce „prezidentul” se convinge ca a gresit alegandu-l pe Ghita,spune:”confundasem,a castigat d. Ghita”.
    Adica el a gresit ca a castigat Ghita..asa ca,castigatorul nu poate fi altcineva decat celalalt concurent..adica,,,Ghita!
    Wait…WTF?
    Nu trebuia sa fie Nita?

    Mai stie cineva?
    Subiectul a fost bulit.

    Noroc ca mi-am spus ca cei de la minister nu pot fi atat de inapti(hai sa fim seriosi..eu din prima m-am prins ca e ceva in neregula) si am interpretat acest lucru drept avi-pro-quo,tehnica prin care un personaj e luat drept altul.
    Haha,poate primesc puncte in plus!

    Dany,poate imi dai un raspuns:

    Oare e bine daca am scris la punctul C despre „cum merge treaba”?
    Adica avand in vedere scrisorica pe care o primeste prezidentul de la un concurent,o scrisoare care l-a facut sa-si schimbe decizia.

    Colegii mei nu au prea inteles textul(hei,ma mir cum de l-am inteles eu cat de cat,probabil am vazut mai departe de „eroare”) si nu am putut sa ma informez. :)

  14. Dany,ai uitat de a sasea replica.
    Acolo unde Nita spune ca nu trebuie sa castige el,ci ghita.

    Nu te mira de faptul ca ne pune sa comentam despre mita.
    Una dintre intrigile secundare ale comediei „O scrisoare pierduta” e una de tip „amoros”,dupa cum scrie in caietul meu fara coperta.

  15. Păi tocmai, totul este din cauza acelui prim nume scris greşit! De acolo se pierde şirul jocului de cuvinte şi aşa totul a devenit ambiguu.

  16. N-a putut nimeni trece peste eroarea de nume şi să rezolve pur şi simplu cerinţele? Chiar toţi s-au blocat?

    Mi se pare genial să ai pe ce da vina că tu, elev eminent, n-ai reuşit din cauza incompetenţilor de la Guvern. Mama lor de agramatzi, k ii sparg io!

  17. da este adevarat dar ce puteam sai spun eu profesorului poate ma scotea si de la teza dar sincer eu am stiu in teza dar timpul a fost prea scurt mai ales la la ultima parte unde ai sa faci caracterizarea lui victoria lipan care este destul de lunga cu greu am reusit sa termin tot sub unu mia luat cel mai mult

  18. exercitiul 7 nu era legat de text, pe cand 6 si 8 da. mai ales punctul c. adevarat, eu intrasem in panica. mai aveam o ora la dispozitie si nu intelegeam nimic din text.. dobitoci:)

  19. Da, e greşeală. Dar toţi elevii trebuiau să fi citit deja opera lui Caragiale, şi din text să-şi dea seama de greşeală.
    Dacă citeai atent, îţi dădeai seama şi puteai corecta.
    Mi se pare o prostie să dai vina pe Guvern pentru o eroare mică.
    Repet, textul ăsta l-am citit prin clasa a 5-a sau a 6-a şi trebuia ştiut.

  20. Uite ca eu nu l-am citit.
    Eroarea nu e mica deloc,deoarece,in adevarata opera,copncurentii isi schimba num ele intre ei.
    Aici vine o alta greseala,deoarece tu nu ai de unde sa stii daca si-au schimbat numele sau pur si simplu s-au inteles ca unul dintre ei sa castige.

    Pe mine chiar nu m-a afectat atat de mult,dar sunt persoane care au scris la parerea despre fragment numai despre chestia cu numele.

    Se zice ca e o tehnica,avi-pro-quo-ul,prin care un personaj e luat drept altul.
    Care mai de care a scris ba ca presedintele e prost,ba ca ca unul dintre cei 2 concurenti vrea sa ii imbarlige pe prezident samd.

    Deci a provocat destul de multe „neplaceri aceasta „eroare”.

    Acuma ma intreb un singur lucru:cum naiba sa nu vezi o asa eroare?
    E la mintea cocosului ca CINEVA,macar O SINGURA PERSOANA(de la minister),sa citeasca textul de 2 ori si sa se prinda ca ceva nu e in regula.

  21. De unde ai înţeles tu că e vorba de şpagă??? Ai citit textu’ ăla? Dacă nu, nu mai comenta degeaba.
    Ăia doi şi-au inversat lucrările, şi directorul era gata să inverseze rezultatul. Asta e ideea. Şpagă…în mintea ta.

  22. De pe ce lume vii, Victor? Cum trebuia deja să fi citit? Nici măcar nu intră în operele obligatorii din clasa a VIII-a. Şi nu îţi dădeai seama cum era corect!

    Ce zici tu întrece orice limite şi nu faci decât să ne enervezi. Aia e eroare mică? Hai, fugi şi vezi-ţi de treabă!

  23. Dude, mesajul era mita, întreabă pe orice profesor ce corectează şi ai să vezi că aşa e. Şi tu vorbeşti doar ca să te bagi în seama?

  24. la faza din text ( cu spaga) nu e nimic anormal, e text de caragiale, deci e caterinca. e ok.
    dar mihai stan ala e un ratat daca a zis ce a zis

  25. @dany: da, ai dreptate nu era între textele la prima vedere, însă eu l-am citit înainte. Adică acum vreo 14 ani, când aveam vreo 9 ani.
    Şi încă o chestie: „În primul rând un astfel de text nu are ce căuta într-o teză unică, iar în al doilea rând, de ce ar trebui să îşi dea seama nişte copii de 14-15 ani că de fapt Niţă nu i-a dat directorului o scrisoare, ci nişte bani?”
    Chiar uiţi pe ce lume trăieşti? Chiar ai impresia că în ziua de azi copiii nu ştiu ce e aia mită?
    Textul a fost excelent ales… da ştiu e naşpa că au greşit, probabil vor repara greşeala, dar textul a fost bine ales. Gândeşte-te câţi dau mită în ziua de azi, şi mai ales câtă se cere…

    Dar, na, e mai simplu să dai vina pe guvern. Nu susţin greva, însă subiectele au fost redactate doar de câţiva profesori, aşa că e aiurea să-i învinuieşti pe toţi. Exact asta am făcut şi eu în comentariul precedent: susţineam că TOŢI elevii de clasa a 8-a trebuiau să ştie un subiect, doar pentru că eu l-am citit.
    Eu zic să stai liniştit pentru că se va rezolva în favoarea elevului. Gândeşte-te şi la altă chestie: dacă subiectul a fost greşit, puţini elevi şi-au dat seama de eroare. Astfel, nu se vor lua note mari, însă toată lumea va intra unde va dori. De ce? Pentru că notele vor fi aceleaşi, însă decalate cu 1-2 puncte. Adică în loc de 9 vei lua 7, dar nu numai tu, ci toată lumea.
    Şi dacă înainte cu 9 intrai la un liceu bun, acum se va intra cu 7. Toată lumea a dat aceeaşi teză, a avut aceleaşi subiecte, nu?
    Numai bine şi baftă şi la celelalte teze.

  26. Acum nu mai e vorba de rivalitate Victor, e vorba de noi, care am fost nedreptăţiţi o grămadă de timp. Îţi spun că nici nu îţi poţi imagina ce trăia un elev când citea de 20 ori textul ăla şi nu înţelegea nimic.

  27. Degeaba o citim acuma,tezele au fost date.
    VIctor:nu toti vor avea notele mai mici,deoarece unii au citit triumful talentului inainte de teza unica.
    Asadar,ei cam stiau ce se intampla si nu au acordat atentie prea mare numelor.
    Dar noi,care habar nu aveam de text,a trebuit sa citim si sa recitim de n ori textul.

    Dany:teoretic,concurentul nu a dat mita,singurul lucru CLAR specificat in fragment e ca dupa ce a citit scrisoarea,si-a schimbat decizia.
    O scrisoare care probabil continea promisiuni,o recomandare sau chiar santaj.

  28. Ce tamtam se mai face si cu teza aia … ce o fi gresit chiar asa de mult ? Un nume ?

  29. Noi din cauza voastra o sa luam note mici la teza.Din neatentia voastra.Mai dam teza odata ce are ;)

  30. Eşti una dintre persoanele care se bagă în seamă fără să ştie despre ce e vorba, spunnbd că e doar un nume greşit. Ai citit artiolul?

  31. Rusine lor, ar trebui sa isi asume raspunderea.Cand un elev greseste este tras la raspundere, dar vezi doamne cand au gresit ei arunca cioara la altcineva

  32. Dani cred ca esti un tanar care promite motiv pentru care o sa fiu direct cu tine: o sa te saturi de incompetenta in tarisoara asta!!!